האם הסיכון עלה כאשר חברת השקעות אלטרנטיביות העבירה את חשבון הנאמנות לניהולה? (אוקטובר 24, 2021)

שאלה:

שלום רויטל,

קיבלתי הודעה מחברת X (הערת עריכה: כדי להימנע מפרסום, לא ציינו את שמה, אך מדובר באחת מהחברות מתחום ההשקעות האלטרנטיביות. המספקת הלוואות חברתיות [P2P]) שהם העבירו את חשבון הנאמנות מבית השקעות מוכר לחברה שהם פתחו לעצמם.

האם נכון לראות בזה כעליה בסיכון שלי כמשקיע?

תודה דני.

תשובה:

שלום דני,

הלוואה חברתיתלגבי עליית הסיכון אז לא מדויק. ראשית קצת רקע

חברת X פועלת בתחום מתן שירותים פיננסים במדינת ישראל. מדינת ישראל דורשת מנותני שירותים פיננסים להחזיק ברישיון לצורך פעולה בתחומים כגון מתן אשראי, הפעלת מערכת לתיווך באשראי, מתן שירות בנכס פיננסי ועוד. הרישיונות מפוקחים על ידי רשות שוק ההון, ביטוח וחיסכון בהתאם ל חוק הפיקוח על שירותים פיננסיים (שירותים פיננסיים מוסדרים), תשע"ו-2016.

במסגרת החוק הוסדרה פעולתם של גופים רבים. גופים פיננסים שעד לא מזמן לא היו מפוקחים. בדרישת הרגולציה והוצאת רישיון נכללו גופים שפועלים מזה שנים ארוכות כולל:

  • ציינג'ים, העוסקים בהמרת מטבע חוץ
  • גופים העוסקים בהעברות כספים בארץ או לחו"ל ומחו"ל
  • גופים שעוסקים במתן שירותי סליקה לחיובים וזיכויים באמצעות כרטיסי חיוב (מסחר באינטרנט, דלקן, מכונות אוכל ושתיה, כרטיסי מתנה)
  • מפעילי ארנק אלקטרוני
  • נותני שירותים במטבעות וירטואליים

יש כוונה בעתיד שיוסדר גם עניינם של הגמ"חים המשרתים ציבור גדול.

ולעניינו, חברה X החזיקה בשנים מתחילת הרגולציה ועד קיץ 2021 ברישיון בסיסי.  לאחרונה, הגישה בקשה לרישיון מורחב ומאחר והוכיחה את עמידתה בתנאי הרשיון קיבלה שדרוג לסוג הרישיון דבר שמאפשר לה בין השאר לתפעל בעצמה את כספי המשקיעים.

כיצד פועלות חברות להלוואות חברתיות (P2P)

השקעות בחברות P2P (הלוואות חברתיות מאדם לאדם) אינן פיקדון בבנק. חשוב להבין שזו הלוואה שצריך להמתין שתוחזר, לפעמים על פני כמה שנים בודדות ואף למעלה מכך.

כמו כן, ניתן לבקש לפדות את ההלוואה שספקנו על ידי כך, שמשקיע חדש יחליף אותנו. אותו משקיע חדש נכנס בנעלינו ובעצם רוכש את ההלוואות שהיו על שמנו.

הנה השלבים:

  1. הלקוח שמשקיע (מלווה) מעביר את כספו לחשבון מעבר.
    אותו חשבון שנוהל עד לא מזמן על ידי בית ההשקעות ועכשיו עבר לחברה עצמה.
  2. החברה נותנת את שירות החיתום. היא זו שבוחרת לווים, שכל אחד מהם יקבל חלק קטן מאוד מהכסף שהמשקיע (מלווה) העביר לחשבון המעבר.
  3. הכסף יוצא מחשבון המעבר ועובר לידי הלווים.
  4. הלקוח שהשקיע מתחיל לקבל החזר חודשי שמגיע לחשבון המעבר. את הכספים האלה הוא יכול לבחור להשקיע מחדש בהלוואות חדשות, או לבקש העברתם לחשבון הבנק שלו.
  5. נכון לומר, שהלקוח המשקיע יכול לבקש לקבל את כספו חזרה, אך מכיוון שכספו ניתן כהלוואות הוא יצטרך להמתין.
    כלומר, החברה תחפש משקיעים חדשים שהעבירו כסף להשקעה ואם יש כאלה, אז הם יחליפו אותו בהלוואות שנתן. באופן זה יוכל המשקיע לקבל את השקעתו או חלק ממנה בשלבים.
  6. אם יש הלוואות בבעיה, אז לא ניתן לקבל את הכסף שבהן עד שהנושא יוסדר משפטית וזה יכול לקחת שנים.
    תקופות משבר בשוק ההון יוצרות בעיית נזילות. כך בדיוק קרה במרץ 2020 – תחילת משבר הקורונה. חלק מהמשקיעים בחברה הזו וגם באחרות הדומות לה, ביקשו לקבל את כספם חזרה והתהליך לקח קרוב לחצי שנה עד שכל מי שביקש קיבל את כספו חזרה.

האם השקעה בחברות להלוואות חברתיות (P2P) הינה סולידית

כיועצת השקעות פרטית המתמחה בהשקעות סולידיות, איני יכולה לקרוא להשקעות בחברות אלה השקעה סולידית אלא השקעה תנודתית.

למה? כי אין התחייבות כתובה של חברה זו או חברות אחרות בתחום, להחזיר לך את כספך. בנוסף, חברות אלה אינן מדורגות.

מה היא כן?

בחברה המדוברת ובחברות רבות אחרות, עיקר כספך נמצא אצל מאות לווים (יוצר פיזור גדול). החברה מתחייבת לבחור את הלווים ולסנן אותם בצורה נכונה ומתחייבת לתפעל את קבלת ההחזרים ולדווח על הסטטוס של כל הלוואה.

היא מתחייבת לטפל ככל הניתן בבקשת משיכה אך מדגישה שאין נזילות מובטחת ואכן יכול לקחת זמן רב עד שתקבל את כספך.

מדובר בסוג השקעה חדשני ושונה ממה שמוכר לנו כמשקיעים בבורסה או דרך הבנקים ובתי ההשקעות. לכן מומלץ למי שכבר השקיע לנסות ולמשוך סכום קטן מסוים. כך יתאפשר לנו כמשקיעים, להבין כיצד התהליך מתבצע ולראות במה מדובר.

עוד אפשרות אם קיימת הרגשת אי נוחות, היא להודיע לחברה שלא תשקיע את ההחזרים החודשיים, אלא תעביר אותם אליך מעתה והלאה. צעדים אלה יאפשרו לך לבחון האם יש שינוי לרעה בחברה בעקבות השינוי בהתנהלות תפעול הכספים.

כתמיד, חייבים לבחון את ההשקעות שבחרנו והאם הן מתאימות לצרכינו ובקשתנו. יש לזכור שבכל השקעה, יש גם חסרונות ועדיף להכירם ולשאול עליהם ולבחון האם ההשקעה מתאימה לאופיינו והיקף הסיכון שאנו מוכנים לו.


התשובה נכתבה על ידי רויטל דור-וילק, יועצת השקעות ופנסיה.
אין לראות בתשובות אלו כמתן ייעוץ השקעות ו/או יעוץ פנסיוני. מומלץ לקבל ייעוץ מוסמך לפני לפני ביצוע פעולות השקעה או שינויים בתיק הפנסיוני.

יש גם לכם שאלה בנושאי השקעות ופנסיה, לפרטים כנסו לדף שליחת שאלה ליועצת השקעות ופנסיה.

לפרטים נוספים מלאו את הטופס

    הרשמה ניוזלטר

    דילוג לתוכן