הקלה משמעותית בהשקעת כספים בידי אפוטרופוס או מיופה כח  (ספטמבר 3, 2024)

עד לאחרונה, התקנות להשקעת כספי חסויים היו מחמירות. הן הגבילו מאוד את דרכי השקעת הכספים בידי אפוטרופוס או מיופה כח.

על פי התקנות הקודמות, הכספים היו חייבים להתנהל בקרנות סולידיות או באופן עצמאי. ההשקעה העצמית הותרה רק דרך מספר מצומצם של מוצרי השקעות ברמת סיכון נמוכה מאוד.

כאשר אפוטרופוס רצה להשקיע במוצרי השקעה מסוכנים יותר, הוא נדרש לקבל אישור מהאפוטרופוס הכללי. תהליך הפנייה לאפוטרופוס מסורבל ויקר. זאת משום שלעיתים יש צורך להיעזר באנשי מקצוע כעורכי דין, יועצי השקעות לצורך מתן חוות דעת וכיוצ"ב.

הקלה משמעותית בהשקעת כספים בידי אפוטרופוס או מיופה כח

השקעת כספים בידי אפוטרופוסהחודש התפרסם עדכון חשוב עם הקלות משמעותיות. ניתן לקרוא בתקנות הכשרות המשפטית והאפוטרופסות (השקעת כספים בידי אפוטרופוס או מיופה כוח) – התשפ"ד 2024.

התיקון מרחיב את מגוון ההשקעות שמותר להשקיע בהם. הוא מאפשר להשקיע כספים שישמשו את החסוי תוך שנתיים ומעלה ממועד ההשקעה. כמו כן, התיקון מאפשר להשקיע כספים שידרשו לחוסה תוך חצי שנה ומעלה ממועד ההשקעה, בחשבון תשלום שמתנהל אצל בעל רשיון מוסדר כהגדרתו בחוק שירותי תשלום, התשע"ט.

דוגמאות להשקעות מותרות

זאת עבור הסכום שידרש לחסויים כעבור שנתיים ויותר ממועד ההשקעה:

  • ניתן להשקיע עד 20% מניות – לא ניתן לרכוש כל מניה. קיימים סייגים שמאפשרים השקעה רק במניות שנסחרות בבורסה הישראלית – ורק בכאלה הכלולות במדד ת"א 125. כמו כן, מתירים לרכוש מניות הנסחרות בבורסות מוכרות בעולם.
  • ניתן להשקיע עד 100% בקרנות כספיות, פיקדונות שקליים או תוכניות חיסכון שקליות.
  • ניתן להשקיע עד 35% באיגרות חוב קונצרניות – בדירוג שלא יפחת מ:AA-.
  • ניתן להשקיע עד 10% בעובר ושב במט"ח, פיקדונות במט"ח, אג"ח ממשלתי במט"ח או אג"ח קונצרני במט"ח.

הערה: אלה דוגמאות מתוך התקנות – ובטרם כל השקעה מומלץ לקרוא אותן בעיון רב. אין להסתמך על הכתוב בפוסט זה לצורך ביצוע ההשקעות בתיק השקעות עם אפוטרופוס.

האם ניתן להשקיע באופן שונה מהתקנות

ניתן לפנות לאפוטרופוס הכללי עם חוות דעת מקצועית של יועץ השקעות (או בעלי מקצועות פיננסים אחרים המוגדרים בתקנות) ולבקש אישור להשקעות שלא מפורטות התקנות.

כיצד השינוי הזה בתקנות ישפיע על תיקי השקעות עם אפוטרופוס או יפוי כוח?

השינוי הזה עתיד להשפיע ולהקל על רבים שישקיעו באפשרויות הנוספות שנפתחו עבורם ועבור קרוביהם החסויים.

נכון לומר שכיום בספטמבר 2024 ומזה 3 שנים, הריביות המשולמות במוצרי ההשקעה הסולידים, גבוהות יחסית. עם זאת, במשך שנים רבות התשואה בהם היתה נמוכה.

השינוי בתקנות מאפשר לבעלי תיקי השקעות בהיקפים גדולים יחסית (מ-1 מיליון שקלים ומעלה), להשקיע את הכספים המותרים (הכספים שנדרשים לחסוי, שנתיים ומעלה ממועד ההשקעה) ברמות סיכון גבוהות יותר ממה שהיה עד לאחרונה. השקעה ברמת סיכון גבוהה יכולה ליצור תשואות גבוהות מאלה המוצעות בהשקעות עם רמת סיכון נמוכה. עם זאת, השקעה ברמת סיכון גבוהה יותר גם מעלה את הסיכון להפסד.

ככל שמדובר בתיק השקעות בהיקף גבוה מאוד, כאשר ברור שיש בו הרבה יותר כסף מאשר האדם יזדקק לו בחייו, ההשקעה לפי התקנות החדשות לא תסכן את החסוי.  כלומר, ישנם מקרים מסוימים בהם השקעת הכספים המותרים באפיקים ברמת סיכון גבוהה, לא תסכן את הסכום הדרוש לכיסוי ההוצאות הנדרשות לחסוי וזה יקל על ההתלבטות האם להשקיע באפיקי השקעה תנודתיים בשוק ההון.

אם אתם אפוטרופוסים המנהלים תיק השקעות של לפחות 2 מ' שקלים, נשמח לייעץ לכם כיצד להשקיע את הכספים באופן מותאם לצרכים הפיננסים של החסוי.

כתבות שהתפרסמו בעיתונות הכלכלית

"תיקון עיוות ארוך": הקלה בהשקעת כספים המנוהלים באפוטרופסות גם בשוק ההון ולא רק בבנק – themarker

פורסמה הרפורמה בהשקעת כספים בידי אפוטרופוס או מיופה כוח – Adif

בשורה למייפי הכוח: אפוטרופוסים יורשו להשקיע את כספי החסויים בשוק ההון – funder

 

לפרטים נוספים מלאו את הטופס

    הרשמה ניוזלטר

    דילוג לתוכן