הלוואות חברתיות בצומת דרכים – P2P לאן?  (אוגוסט 2, 2023)

אתם זוכרים את הימים בהם הייתה ריבית אפסית על הפקדונות ?

במשך שנים רבות, הריבית ששילמו הבנקים על פקדונות שקליים, היתה קרובה לאפס. המשקיעים שחיפשו אחר תשואות גבוהות יותר, העבירו כספים לאפיקים שונים ובין היתר השקיעו בפלטפורמות להלוואות חברתיות.

ב 2022 חל שינוי חד, האינפלציה היכתה בכל העולם. הבנקים המרכזיים במדינות השונות העלו במהירות את הריבית על ההלוואות. זאת כחלק מההתמודדות מול האינפלציה. השינוי הזה שורשר הלאה והבנקים המסחריים החלו לשלם ריבית משמעותית על הפקדונות.

בשלב זה, המשקיעים שהבינו שהם מקבלים ריבית לא רעה בפקדונות, החלו להתלבט לגבי כדאיות ההשקעה בהלוואות החברתיות ועל כך בפוסט זה.

מהן הלוואות חברתיות?

הלוואות חברתיות (מוכרות גם כ P2P: Person to Person או Social Loans), הן סוג מיוחד של הלוואות, אשר מתקיימות בין אנשים פרטיים ולא כהלוואה שמקבלים ממוסד פיננסי. הלוואות אלו מתבצעות באמצעות פלטפורמות או קרנות מיוחדות שהוקמו לכך.

הלוואות חברתיותבהלוואות חברתיות כאשר אדם או גוף נזקקים להלוואה, הם יבקשו אותה דרך אותה פלטפורמה או קרן ולאחר שיקבלו את האישור, הכספים יועברו באמצעות הפלטפורמה מהמשקיעים הפרטיים אל הלווה.

הלווה יקבל ההלוואה ויתחיל להחזיר אותה בהתאם לתנאי ההחזר שנקבעו לו. אותו לווה יחזיר כל חודש חלק מהקרן וישלם ריבית. הפלטפורמה של ההלוואות החבריות תעביר את כספי ההחזר שמשלם הלווה למשקיעים שנתנו את הכסף לאותה הלוואה. רוב הפלטפורמות והקרנות גובות אחוזים מסויימים מהריבית שמשלמים הלווים. הפלטפורמות להלוואות חברתיות מממנות באמצעות אחוזים אלה את תפעול המערכת ומייצרות רווח לבעלי הפלטפורמה.

בעיקרון מדובר במרווח פיננסי נמוך מזה המקובל אצל הבנקים. הכוונה היא שההלוואות ניתנות בריביות נמוכות מאלה שהבנקים גובים על ההלוואות. כמו כן, שהמשקיעים מקבלים ריבית גבוהה מזו שיוכלו לקבל על פקדונות בבנקים.

כלומר, המשקיע דרך הפלטפורמה אמור לקבל ריבית גבוהה מזו שיזכה לך דרך הבנק. גם אלה שנוטלים ההלוואות זוכים לקבל אותן בריבית נמוכה יותר בכפוף לחיתום.

הפלטפורמות דואגות לסנן את אלה המבקשים הלוואות וגם לטפל משפטית במקרים של אי עמידה בתשלומים.

היתרון בצד המשקיעים, שהם מקבלים חלק גדול מהריבית שמשלם הלווה, אך כמובן שהם לוקחים סיכון שחלק מהלוואות לא יוחזרו במלואן. בפלטפורמות מסויימות ניתן לשלם על ביטוח שיכסה אותנו במקרים של אי החזר הלוואות. אמנם מרכיב זה מוריד במעט את התשואה, אבל הוא גם מוריד משמעותית את הסיכון.

מדובר בהשקעות שנעשו מאוד פופולריות בעשור האחרון. יתרון נוסף של הלוואות חברתיות, היא היכולת לאפשר גישה יחסית פשוטה ומהירה להשקעת כספים. אולם, כדי למנוע הונאות ובעיות פוטנציאליות, חשוב להשתמש בפלטפורמות וקרנות אמינות.

בשנים האחרונות השקעה בהלוואות חברתיות אכן סיפקה תשואות גבוהות משמעותית מפקדונות בנקאיים.

אך אחד החסרונות הגדולים, הוא הנזילות שלהן. בתקופת הקורונה המשקיעים לא יכלו למשוך את כספם חודשים ארוכים. ההשקעה בהלוואות חברתיות היא לא נזילה כמו בפקדון בבנק. הסיבה היא שהכסף שלכם מושקע בהלוואות והוא לא נמצא פיזית בפלטפורמה. אתם מקבלים חזרה את כספכם בקצב של החזרת ההלוואות. ההלוואות האלה יכולות להיות גם לשנים רבות.

לכן, כאשר אתם מבקשים למשוך את כספיכם מהר יותר מקצב החזרת ההלוואה, הפלטפורמה מכניסה משקיעים חדשים שנכנסים במקומכם להלוואות הקיימות. בימים רגילים בפלטפורמות הגדולות, יש כל הזמן כניסת משקיעים חדשים, שיכולים להחליף את המשקיעים היוצאים. לרוב תוך כמה ימים תקבלו את הכספים. אבל בימים של משבר בשוק ההון או משבר כלכלי כשיש משקיעים רבים שמבקשים למשוך, אתם לא תוכלו למשוך. הפלטפורמה תבקש מכם להמתין להחזר ההלוואה או לכניסת משקיעים חדשים.

התייחסנו בעבר לנושא הלוואות חברתיות באתרנו:

הריבית עלתה: איך זה משפיע על הלוואות חברתיות?

עליית הריבית בעולם ובישראל הובילה לקבלת ריביות גבוהות יחסית בפקדונות הבנקאיים. הריביות האלה דומות לריביות שהיו בעבר בהלוואות החברתיות. עובדה זו גרמה למעבר של משקיעים מההלוואות החברתיות, חזרה לפקדונות ומוצרים פיננסים אחרים המספקים כיום תשואות נאות, בסיכונים נמוכים מאלה של הלוואות חברתיות.

מעברים אלו יצרו לחץ של משיכת כספים שהביאו בין השאר לסגירת קרן הלוואות חברתיות של הפניקס, כפי שפורסם ב31 ליולי 2023 בכלכליסט. לצער המשקיעים, הם אמנם יקבלו את כספם, אך הם יצטרכו לחכות לו ולקבלו בחלקים במהלך חמש השנים הקרובות.

אם אתם מושקעים בפלטפורמות הלוואות חברתיות, כדאי לבדוק מה קורה איתן. כל פלטפורמה וקרן מתמודדת אחרת עם המצב. כמה מהן שינו למשל את ההלוואות שהן מציעות מהלוואות בריבית קבועה, להלוואות בריבית משתנה צמודת פריים. כך, אם הריבית תמשיך לעלות, גם ההחזר למשקיעים יעלה.

מה חשוב ללמוד מהמשבר הנוכחי

המשקיעים הגיעו להלוואות החברתיות בדרכים רבות. כספים רבים הגיעו לפלטפורמות וקרנות בעידוד משווקים שמקבלים עמלות או דמי ניהול. לצערנו, לא כל משקיע קיבל הסבר מלא על החסרונות של ההלוואות חברתיות. כך, אנשים רבים הסתנוורו מהתשואות היפות יחסית לסיכון. חלקם חשבו שהם יכולים לצאת, בכל מצב מהשקעה זו.

לא פלא שכבר במשבר הקורונה במרץ 2020 וגם כיום עם עליית הריבית, רבים התאכזבו כשגילו שהם לא יכולים למשוך את ההשקעות במהירות. משקיעים אלה נאלצים להמתין לכספם חודשים ארוכים או כמו במקרה של הקרן בהפניקס עד 5 שנים.

אין השקעה שיש לה רק יתרונות!

עוד לקח שחייבים להפנים, הוא שלפני כל השקעה על משקיע להבין היטב מה החסרונות של ההשקעה שהוא עושה ובאילו מצבי שוק השקעה זו בעייתית. רק לאחר שהבנו את כל היתרונות והחסרונות, נחליט כמה ואם בכלל להשקיע.

שיהיה ברור, אין אנו טוענים שאלה השקעות בעייתיות. הלואות חברתיות הן השקעות טובות לאלה שזה מתאים להם.

אם השקעות חברתיות מוצעות לכם על ידי מומחי השקעות, חשוב:

  1. להבין האם יש אינטרס למי שממליץ – משווקים – ולקחת את זה בחשבון.
  2. מה כל החסרונות של ההשקעה ולא רק היתרונות. כמו במקרה זה, בעיות נזילות במקרי משבר, עליית ריבית וכיוצ"ב.

אנו תמיד ממליצים להשקיע לאחר קבלת ייעוץ השקעות מקצועי ואובייקטיבי.

לפרטים נוספים מלאו את הטופס

    הרשמה ניוזלטר

    דילוג לתוכן